Thursday, 29 August 2013

Hanania prolong jaundice

Setahun yang lalu, aku di uji dengan Haseena yang disahkan prolong jaundice.. Semua jamu2 atau makanan2 herba daku tak boleh makan disebabkan masalah kuning nya yang berpanjangan hampir 4bulan!

Dan hari ke 20, aku di uji sekali lagi untuk menghadapi prolong jaundice yang di alami Hanania.. Ye, isnin yang lepas doctor sahkan Hanania prolong jaundice! Sampai sekarang tak hilang lagi kuning si kecik ni..
Faktor utama yang menyebabkan terjadinya prolong jaundice pada si kecil ini hanya sebab lahir tak cukup berat.. tubuh kecik 2.2kg saje.. sama jugak mcm si kakak setahun yang lepas, 2.4kg..

Walaupun daku da berpengalaman menghadapi anak yang kena prolong jaundice ni, tetap jugak aku berjaga jaga dan debar nak hadapi dia hari hari..
Lain anak lain caranya.. tak semua sama..
Kali ni, tak sure berapa lama pula makan masa untuk jaundice Hanania ni akan hilang..
Haseena jaundice dia agak kuat dulu, sampai nampak kulit dia gelap mcm mamak.. Hanania kuning dia rendah, jadi tak berapa gelap sgt kulit.. still look like korean2 gitu.. *pewasan*

Jangan lama lama sangat dah la nak oii.. mak engkau ni nak lawa lawa gak.. lawa luar dalam.. kena makan jamu2 , herba2 baru mengancam! Haha.. please ye sayang.. ;p

Semoga Hanania cepat sihat! Doakan ye ;)


4 comments:

  1. Sis prolong jaundis anak sis hilang sndiri ka?tp mkn masa

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Haah hilang sendiri nanti.. mkn masa dlm 3 4 bulan , kata doc pakar la..

    ReplyDelete
  4. Owh.lega bla baca pengalaman sis ttg anak prolong jaundice.actually anak sy masi jaundice sebulan lbh da.mmg risau sgt2.result air kencing ok xda masalah cuma tggu result darah lg ni boleh2 hilang trpaksa ambil darah lg..hopely xda pa2 masalah la.anak sis no 2 da hilang ka jaundis?

    ReplyDelete